Kunstig intelligens-hjelp fra tre smarte studenter
Kunne du tenke deg å snakke med en som kan alt om Proresult og jobber døgnet rundt? Tre studenter fra Høgskulen på Vestlandet har undersøkt muligheten for å bruke kunstig intelligens til dette.
– Vi har laget en prototyp på en chatbot som gir informasjon om hvordan du bruker Proresult sin programvare.
Det sier Markus Nedrevoll (i midten). Han er prosjektleder for en gruppe Bachelor-studenter som for øvrig består av Marius Larsen (tv.) og Ørjan Knudsen (th.).
En chatbot er som en person du kan snakke med, som vet alt om programvaren og kan vise deg hvordan man gjør ting.
– Det var veldig kjekt å se på hordan KI kan utnyttes i et jobbmiljø og på et reelt produkt i næringslivet, seier Markus.
Bachelor-studenter
Studentgruppa består som nevnt av tre avgangsstunder på Bachelor-studiet i Førde.
Markus har fått seg jobb i selskapet Visbook som fullstack-utvikler, noe som innebærer at han skal jobbe med både frontend og backend (som i sin tur betyr både det som brukerne ser, men også mekanikken som ligger bak).
Marius jobber også med kundestøtte og utvikling i Sparebanken Sogn og Fjordane, og vil returnere dit etter studiene. På sikt ser også han for seg å jobbe heltid som fullstack-utvikler.
Ørjan har i tillegg bakgrunn fra pedagogikk, og også han er på jakt etter utviklerstillinger i Sunnfjord-regionen.
Spår stor vekst
Med mindre man bor under ein stein, har du sikkert fått med deg at kunstig intelligens (KI) er veldig i vinden for tiden.
– Vi har gjort noen markedsanalyser, og sett på hvor mye chatbot-markedet kommer til å vokse de neste årene, og det er helt «crazy», sier Markus.
Oppdraget de tre fikk av Proresult, var å undersøke blant annet hvordan KI kan hjelpe kunder som lurer på hvordan man bruker systemet.
I løpet av prosjektet utviklet de en KI-assistent, som er en fullt fungererende prototype til akkurat dette.
– Vi har brukt OpenAI sine språkmodeller. Dette er et kjent firma som blant annet står bak ChatGPT, sier Markus.
Ikke brukt kundedata
– Har dere brukt kundedata eller slike ting for å trene KI-assistenten?
– Nei. Vi har ikke brukt noe info for å trene assistenten, men vi har gitt den tilgang til Proresult sin brukerdokumentasjon. Med andre ord har vi gitt den kunnskap, sier Marius.
– Hva er den største forskjellen som folk vil merke?
– Det er vel at man får svar med en gang, et svar som er veldig beskrivende og bra. Og det kan være når som helst, ikke bare i åpningstiden. Dersom man ikke forstår svaret, kan man be den omformulere, sier Marius.
Kun en prototyp
– Kan KI-assistenten bruke selve appen til Proresult?
– I utgangspunktet kan den det, ja. Den kan kalle på alle slags funksjoner som vi definerer, og det kan i praksis være hva som helst, eksempelvis å trykke på knapper på websiden, sier Markus.
– Kan man snakke til KI-assistenten?
– Vår implementasjon kan ikke det, men språkmodellene til OpenAI støtter de fleste språk, så i teorien er det ingenting i veien for å implementere det, sier Markus.
De tre studentene understreker at det er en protoype de har laget. Det står igjen mye arbeid og kvalitetssikring før man kan lansere en endelig versjon av KI-assistenten.
Initiativ fra Proresult
Det var utviklingssjef i Proresult, Andreas Haug, som spilte inn prosjektet for Høgskulen.
– Dette var et initiativ fra oss, fordi vi ønsket å se på mulighetene som er der ute. Studentene har gjort en god jobb og, veldig mye bedre enn dette var ikke mulig, sier Andreas.
– Hvorfor er KI så viktig?
– Rett og slett fordi det er et verktøy som er til veldig god hjelp dersom det blir brukt å riktig måte, det kan være nyttig for kundene våre og gjøre arbeidshverdagen enklere, som jo er visjonen vår, sier Andreas.
– Hva skjer videre? Når kan kundene treffe KI-assistenten?
– Vi kommer til å starte et prosjekt på dette internt, men det er nok enda en lang vei å gå, sier Andreas.
Kommer ikke til å ta over jobben
Marius fra studentgruppa vil også berolige de som sover dårlig om nettene og bekymrer seg for at KI vil ta over verden:
– Mange er redde for at KI skal ta jobben deres, men dette er et supplement. KI-assistenten vil sørge for at de som jobber på Support få mer tid til hjelpe de som trenger reell support.