Elektroniske oversiktslister

Elektronisk oversiktsliste, gjerne kalt mannskapsliste, brukes i bygg- og anleggsbransjen. Men hva er det, og hvem må ha det?

Kravet til elektronisk oversiktsliste er forankret i byggherreforskriften §15.

“Byggherren skal som ledd i arbeidet med sikkerhet, helse og arbeidsmiljø føre en oversiktsliste over alle som skal utføre arbeid på bygge- eller anleggsplassen.”

Oversiktslisten (gjerne kalt mannskapsliste) skal føres elektronisk. Den skal også kontrolleres og oppdateres daglig.

Hva skal en mannskapsliste inneholde?

  • Navn og adresse på bygge- eller anleggsplassen
  • Navn på byggherren
  • Navn på arbeidsgivere, enmannsbedrifter, eller navnet på evt. innleievirksomheten
  • Organisasjonsnummer for registreringspliktige virksomheter
  • Navn, fødselsdato, HMS-kortnummer og arbeidsgiver til alle som skal utføre arbeid på bygge- eller anleggsplassen

Tilgjengelig og lagret

Kravet om elektronisk føring av oversiktslister betyr at byggherren må ha PC, mobil, nettbrett, teminaler eller lignende på bygge- eller anleggsplassen.

På den måten kan informasjonen føres i oversiktslisten før virksomheten starter arbeidet på stedet.

Oversiktslisten skal være tilgjengelig for arbeidsgiveren, verneombudet, Arbeidstilsynet og skattemyndighetene.

Byggherren skal oppbevare listene i seks måneder etter at bygge- eller anleggsarbeidet er avsluttet.

 

Les om entreprenør Terje Sunde AS bruker Proresult Anleggsterminal for å dekke kravet for mannskapslister.

Proresult Anleggsterminal hjelper deg

I Proresult har vi et produkt som vi kaller Anleggsterminal.

Ved å bruke dette, dekker du kravet for elektronisk oversiktliste.

Man kan logge inn via telefon, eller med HMS-kort på våre terminaler.

Dataene kan overføres automatisk til HMSREG for de som bruker det.