– Det er greit å ha litt felles regler for hva man skal huske på, og i hvilken rekkefølge man skal gjøre ting i, når nye ansatte begynner.
Det sier Sølvi Hansen, rådgiver for HR, HMS og kvalitetssikring i Proresult.
– En smidig prosess sparer tid for både bedriften og den ansatte, og man sitter igjen med en god opplevelse. Dette kan igjen få utslag i god motivasjon.
Dersom de slutter, kan man også miste sjansen for at de vil komme tilbake en annen gang. De fleste bransjer har hard konkurranse om de beste fagarbeiderne, påpeker Hansen.
Viktig å komme fort igang
Hva skal man så gjøre for å sikre seg best mulig?
– Det viktigste er å få den nyansatte på plass så effektivt og ryddig som mulig. Det betyr som regel at man vil ha folk i arbeid så fort som mulig, at de har nødvendig opplæring, klær og utstyr. Men også at formelle ting som kontrakter og lønnsopplysinger er på plass, pluss HMS-kort dersom man trenger det.
Det kan være mye å huske på, så Hansen anbefaler at man regner minst et par uker på en slik prosess, kanskje mer, avhengig av hvilken rolle den nye skal inn i.
Proresult kommer med HR-modul
Tilbyr Proresult programvare eller styringssystem som hjelper bedrifter til gode onboardinger?
– Ja, vi lanserer snart en HR-modul som holder orden på alle personalopplysningene på en trygg og effektiv måte. Der vil det også følge med blant annet ferdige maler for blant annet onboarding, arbeidsavtaler, og dokumentert opplæring, sier Hansen.
– Effektive og fornøyde arbeidere gir også fornøyde ledere.